Pokud je jedním z určujících rysů člověka schopnost vytvářet a udržovat prostřednictvím komunikace znakové systémy, pak jsou média – skrze něž komunikace probíhá – neodmyslitelnou složkou každé společnosti a současně i významnou indicií k jejímu pochopení. Jsou zprostředkovatelem vědění, zdrojem obrazů světa existujícího mimo naši bezprostřední zkušenost, nástrojem šíření myšlenek a přesvědčení. Odtud pramení jejich kulturní, politický a ekonomický význam; objev nového média komunikace byl v moderních dějinách vždy spojen s očekáváním společenské změny, radikální proměny sociální struktury a způsobu života.
Tento kurs postupně seznamuje studenty se základními tématy, postupy a teoriemi v oblasti sociologie médií. Hlavním studijním materiálem je pátá edice knihy Media/Society od Croteaua a Hoynese (2014), na jehož základě se bude rozvíjet diskuse a reflexe problematiky. Každou hodinu po orientačním úvodním kursu budeme věnovat jedné kapitole z této knihy (viz předběžný rozpis v sylabu kursu). Kurs je orientován na hlubší porozumění přístupům a teoriím v sociologii médií (uvedeným v knize); aktualizacím, aplikacím na český kontext a problematizacím pramenícím z rozšíření nových médií se podrobněji věnuje seminář ke kursu. To ovšem neznamená, že by Sociologie médií nevztahovala diskutované koncepty a teorie k aktuální situaci a nezvažovala jejich aktuální platnost.
Organizace kursu odpovídá spíše seminární formě, neboť v případě existence kvalitní učebnice nemá podle mě smysl postupovat opačně, tedy přednášet omezené množství informací s tím, že si je studenti samostatně doplní po hodině. Studenti se tedy s látkou seznámí samostatně před hodinou a na hodině budeme prostřednictvím diskuse a hlubšího náhledu do dílčích konceptů a teorií zvyšovat porozumění studované látce a v ní obsaženým souvislostem. Pomáhat nám v tom bude aplikace výukových metod založených na vzájemném učení.
Na každou hodinu si všichni studenti prostudují danou kapitolu a rozdělí se do dvou skupin. Každý člen první skupiny „expertů“ bude mít za úkol pročíst si kapitolu důkladněji a nastudovat si podrobněji jednoho autora, teorii, či koncept z externích materiálů (povaha materiálů není předem vymezena, doporučuje se ale jít k primárním pramenům). Výběr autora, teorie či konceptu probíhá v týdenním předstihu a je omezen pouze tím, aby určitým způsobem zvyšovala naše porozumění hlavnímu tématu hodiny. Ostatní si nastudují literaturu a do daného termínu (neděle 23:55 předcházející hodině) nahrají řešení krátkého úkolu založeného na četbě literatury, které bude sloužit jako východisko pro diskusi na hodině. Příkladem úkolu může být vepsání alespoň jedné otázky (do příslušeného diskusního fóra), jíž se zabývá určitá část textu, tj. na niž se sociologická reflexe/výzkum v dané oblasti pokouší odpovědět. Přesné požadavky a organizace budou záviset na počtu zapsaných studentů a budou se studenty dohodnuty na první orientační hodině 12. října.
Tento kurs postupně seznamuje studenty se základními tématy, postupy a teoriemi v oblasti sociologie médií. Hlavním studijním materiálem je pátá edice knihy Media/Society od Croteaua a Hoynese (2014), na jehož základě se bude rozvíjet diskuse a reflexe problematiky. Každou hodinu po orientačním úvodním kursu budeme věnovat jedné kapitole z této knihy (viz předběžný rozpis v sylabu kursu). Kurs je orientován na hlubší porozumění přístupům a teoriím v sociologii médií (uvedeným v knize); aktualizacím, aplikacím na český kontext a problematizacím pramenícím z rozšíření nových médií se podrobněji věnuje seminář ke kursu. To ovšem neznamená, že by Sociologie médií nevztahovala diskutované koncepty a teorie k aktuální situaci a nezvažovala jejich aktuální platnost.
Organizace kursu odpovídá spíše seminární formě, neboť v případě existence kvalitní učebnice nemá podle mě smysl postupovat opačně, tedy přednášet omezené množství informací s tím, že si je studenti samostatně doplní po hodině. Studenti se tedy s látkou seznámí samostatně před hodinou a na hodině budeme prostřednictvím diskuse a hlubšího náhledu do dílčích konceptů a teorií zvyšovat porozumění studované látce a v ní obsaženým souvislostem. Pomáhat nám v tom bude aplikace výukových metod založených na vzájemném učení.
Na každou hodinu si všichni studenti prostudují danou kapitolu a rozdělí se do dvou skupin. Každý člen první skupiny „expertů“ bude mít za úkol pročíst si kapitolu důkladněji a nastudovat si podrobněji jednoho autora, teorii, či koncept z externích materiálů (povaha materiálů není předem vymezena, doporučuje se ale jít k primárním pramenům). Výběr autora, teorie či konceptu probíhá v týdenním předstihu a je omezen pouze tím, aby určitým způsobem zvyšovala naše porozumění hlavnímu tématu hodiny. Ostatní si nastudují literaturu a do daného termínu (neděle 23:55 předcházející hodině) nahrají řešení krátkého úkolu založeného na četbě literatury, které bude sloužit jako východisko pro diskusi na hodině. Příkladem úkolu může být vepsání alespoň jedné otázky (do příslušeného diskusního fóra), jíž se zabývá určitá část textu, tj. na niž se sociologická reflexe/výzkum v dané oblasti pokouší odpovědět. Přesné požadavky a organizace budou záviset na počtu zapsaných studentů a budou se studenty dohodnuty na první orientační hodině 12. října.